Thursday, September 4, 2008

MINYAK PERLU TURUN SEKARANG UNTUK KEPRIHATINAN KERAJAAN KEPADA RAKYAT

Belanjawan 2009 yang ingin menunjukkan kerajaan prihatin kepada kesusahan dan kesempitan rakyat dalam menghadapi keadaan ekonomi yang tidak menentu hasil daripada tindak tanduk daripada kerajaan walaupun masalah global boleh dilihat sebagai salah satu punca. (apapun kerajaan yang baik akan sentiasa berusaha untuk kesejahteraan rakyat bukannya membebankan rakyat - cth harga minyak yang naik terlalu tinggi dan automatik barang naik dengan mendadak juga).

kejatuhan harga minyak di pasaran global kini yang hanya 109 USD setong memberikan satu kebaikan kepada seluruh masyarakat dunia. di Malaysia sepatutnya tidak perlu untuk menunggu terlalu lama untuk membuat keputusan demi kebaikan rakyat. kerajaan BN sekarang yang dilihat bergelut dengan keadaan politik semasa perlu memberikan keyakinan kepada rakyat melalui sebuah kerajaan yang prihatin dengan memberikan kurangan harga minyak dalam tempoh masa seminggu ini tnpa menunggu awal bulan oktober atau seminggu sebelum raya.

kesan pengurangan harga sekrang akan memberi impak yang besar kepada rakyat terutama menjelang hari raya. Impak yang pertama, harga tiket tidak perlu dikenakan surcaj 30% dan kembali kepada harga asal. ini dapat dilihat win win situation antara rakyat dengan pengusaha bas. Impak kedua, harga barang akan turun dan kerajaan perlu tingkatkan penguatkuasaan agar harga barangan kembali kepada harga asal. di sini kerajaan perlu bertindak tegas terutama penguatkuasaan. kesan positif kepada rakyat yang boleh menyambut hari raya ini dengan ceria tanpa terbeban dengan kos yang tinggi.

selain itu, pengkajian tol yang dilakukan tiada jalan penyelesaian sehingga kini kerana tiada jawapan daripada kerajaan mengenai harga tol. untuk kesejateraan rakyat juga tol, cukai perlu dikurangkan. rakyat tidak perlu terbeban demi mengkayakan kerajaan kerana spatutnya kerajaan berusaha untuk mencari pendapatan untuk rakyat. cth pelaburan luar negara (petronas) dan syarikat tempatan perlu mengikut sperti petronas.

apapun kepada kerajaan BN langkah awal untuk penurunan minyak perlu dilakukan untuk kesejahteraan rakyat. jangan fikirkan masalah sendiri (politik) shaja tetapi masalah rakyat perlu diutamakan.

No comments: