Monday, September 22, 2008

Kalou punahkan harapan Man. U

LONDON – Jaringan lewat minit pemain gantian, Salomon Kalou membantu Chelsea mengekalkan rekod tanpa kalah apabila seri 1-1 dengan juara bertahan, Manchester United dalam saingan bola sepak Liga Perdana England di Stamford Bridge, semalam.

Di Manchester, bintang penyerang Brazil, Robinho muncul wira Manchester City apabila menjaringkan satu gol dan mencipta beberapa gerakan cantik untuk membantu pasukannya membelasah Portsmouth 6-0.

Kemenangan besar itu memboleh City naik ke kedudukan kelima liga, manakala Portsmouth pula jatuh ke tangga ke-12.

Namun, tumpuan perlawanan semalam pastinya di London pertemuan di antara juara dan naib juara liga musim lalu, United menentang Chelsea, yang berkesudahan 1-1.

Chelsea sudah dibayangi oleh kekalahan pertamanya di tempat sendiri dalam tempoh empat tahun setengah apabila ketinggalan 0-1 ketika saingan tinggal 10 minit untuk ditamatkan.

Begitupun kemasukan Kalou menggantikan bintang tengah Jerman, Michael Ballack pada minit ke-74 mengubah nasib tuan rumah yang tidak pernah tewas di Stamford Bridge dalam 84 perlawanan berturut-turut.

Kalou menanduk sepakan percuma yang diambil Frank Lampard, menewaskan penjaga gol gantian United, Tomasz Kuszczak pada minit ke-80 untuk memberi gol penyamaan Chelsea.

Terdahulu, tuan rumah dikejutkan dengan gol pembukaan United pada minit ke-18 hasil jaringan bintang tengah Korea Selatan, Park Ji-sung yang menyambut hantaran cantik Dimitar Berbatov dan merembat kencang menewaskan Petr Cech.

Dengan keputusan seri, Chelsea menduduki tangga kedua liga, berkongsi 11 mata bersama Liverpool selepas tamat lima perlawanan, namun dipisahkan oleh perbezaan gol.

Arsenal yang turut mengharungi lima perla wanan setakat ini kekal mendahului liga dengan 12 mata selepas menundukkan Bolton 3-1 dalam perlawanan lewat, kelmarin.

United pula terus bergelut dalam usaha mempertahankan kejuaraan apabila berada di tangga pertengahan liga selepas sekadar me ngutip lima mata daripada empat perlawanan.

No comments: