Sunday, September 7, 2008

Faktor-faktor yang Menyebabkan Guru Menjadi Samseng

Gejala samseng di kalangan pelajar seperti buli, peras ugut, pukul, bergaduh kumpulan gangster sekolah dan sebagainya mungkin berpunca daripada sikap guru di sekolah dan pelajar terpengaruh dengan sikap guru tersebut yang negatif tersebut. Apa yang ingin dilihat sikap guru yang mungkin hanya sedikit tetapi kesannya kepada pelajar adalah sangat tinggi. Inilah yang dimaksudkan guru kencing berdiri, murid kencing berlari. Antara faktor-faktor yang menyebabkan guru samseng adalah seperti pergaulan, guru memberontak, sifat peribadi guru, masalah peribadi guru tersebut dan sebagainya.
Pergaulan dilihat sebagai faktor kepada guru menjadi dan mempunyai sikap ganas adalah kerana pergaulan dan hubungan guru ketika diluar sekolah yang biasa dengan persekitaran yang kumpulan-kumpulan gangster dan sebagainya. Sesetengah guru yang mempunyai sikap seakan samseng ini bergaul dengan sahabat-sahabatnya yang sememangnya kaki pukul ataupun tukang tarik kereta ataupun memang terlibat dengan kumpulan seperti PEKIDA dan sebagainya. Contohnya dapat dilihat apabila guru tersebut bergaul dan bercerita ketika berbincang atau melepak di kedai mamak dan sebagainya dan topik perbincangan membawa kepada keseronokan memukul dan membuli menyebabkan guru tersebut ingin mencuba dan menjadikan sekolah (pelajar) sebagai cara untuk merasakan keseronokan memukul dan membuli ini. Melalui pergaulan ini guru menjadi teringin untuk cuba membuli dan memukul dan menyebabkan pelajar di sekolah menjadi bahan untuk memukul dan membuli ini.
Di samping itu, guru yang ingin menjadikan pelajar seumpama rakannya dengan mengeluarkan kata-kata kesat dan sebagainya menyebabkan pelajar terpengaruh melalui pergaulan yang sudah biasa antara guru dan rakan-rakannya diluar dan ia meresap masuk ke dalam budaya sekolah. Apabila guru bebas bertindak dengan masih menggunakan budaya pergaulan dengan rakan-rakannya di luar dan di bawa ke dalam sekolah ia juga akan memberi kesan negatif kepada pelajar. Contohnya, pengalaman saya di sekolah ada seorang guru yang memang memanggil pelajar dengan kata-kata kesat di mana nama pelajar itu adalah Lan dan guru tersebut memanggil Lan*** dan disuruh untuk membeli air di kantin. Walaupun pelajar tersebut tersenyum dan boleh menerima tetapi apa yang dikata dan melaksanakan apa yang disuruh oleh guru tersebut, itu boleh menyebabkan pelajar terpengaruh dan seterusnya terikut untuk mengeluarkan kata-kata kesat seterusnya membuli dan berkelakuan samseng. Oleh itu, melalui pergaulan oleh guru ketika diluar menjadi salah satu punca kepada sikap guru itu menjadi samseng seterusnya menjadi ikutan pelajar
Seterusnya adalah faktor sifat peribadi iaitu sifat yang sudah menjadi tabiat dan kebiasaan kepada guru tersebut sehingga terbawa-bawa ke sekolah. Begitu juga dengan sikap samseng, suka membuli dan sebagainya yang merupakan sikap sesetengah guru yang memang sudah terbiasa dengan sikap sebegini. Faktor sifat peribadi guru ini dapat dilihat berlaku apabila tabiat ketika di sekolah samada di sekolah asrama ataupun sekolah harian di mana budaya membuli dan samseng ini menjadi amalan dan keseronokannya apabila membuat perkara tersebut. Contohnya, ketika belajar di sekolah asrama, guru tersebut sudah menjadi antara geng paling kuat dan senior di sekolah kerana budaya di asrama memang mempunyai sifat membuli, gangsters, ugut dan sebagainya. Apabila guru tersebut sememangnya sudah mempunyai tabiat untuk membuli dan berkelakuan samseng, ia tidak mustahil sifat tersebut terbawa-bawa ke alam pekerjaan seperti guru, tentera dan sebagainya. Di konteks guru ini dapat dilihat factor tabiat sifat peribadi menjadi perkara penting kepada perlakuan samseng di sekolah.
Guru memberontak juga boleh dilihat sebagai factor guru berkelakuan samseng di mana rasa tidak puas hati di kalangan guru. Contohnya, guru tidak berpuas hati dengan keputusan guru besar dan memberontak dengan melepaskan geram kepada pelajar. Ini seringkali berlaku kepada guru di mana guru tersebut telah di marahi oleh guru besar atau pengetua dan melepaskan perasaan marah dan geramnya terhadap pengetua itu ke atas pelajar. Sekiranya guru tersebut melepaskan kemarahannya tanpa usul periksa ini boleh menyebabkan pelajar terpengaruh dan melakukan perkara yang sama seperti guru tersebut iaitu memukul dengan sesuka hati tanpa usul periksa dan melepaskan kemarahan kepada orang yang lemah. Ini menyebabkan pelajar terpengaruh dan inilah yang dikatakan sebagai guru kencing berdiri murid kencing berlari.
Masalah peribadi guru tersebut seperti masalah keluarga, tekanan kerja, masalah kewangan dan sebagainya juga merupakan factor menyebabkan guru menjadi samseng. Contohnya, apabila tekanan kerja terlalu banyak, guru yang senior akan menyerahkan tugasnya kepada guru baru dan apabila ini menjadi kebiasaan, guru senior tersebut akan terus buli dan membuli guru baru itu. Sekiranya perkara ini dilihat dan diketahui oleh pelajar, ini boleh menyebabkan pelajar tersebut mencontohi guru senior tersebut dengan membuli rakan-rakan juniornya untuk menyiapkan kerja sekolahnya. Oleh itu, factor-faktor yang menyebabkan guru menjadi samseng ini boleh mengakibatkan kesan kepada pelajar-pelajar yang terpengaruh dengan sikap guru yang berkelakuan seakan samseng itu. Ini menyebabkan konsep guru kencing berdiri, murid kencing berlari di mana pelajar akan melakukan lebih 2 kali ganda daripada guru tersebut lakukan.

No comments: