Friday, September 5, 2008

16/09/08 - REALITI @ FANTASI

keadaan politik dan ekonomi malaysia yang meruncing kini begitu memberi kesan kepada rakyat dan pelabur. selepas BN kalah teruk pada PRU-12 yang lalu dan bermulalah episod kepincangan politik dan ekonomi Malaysia. dengan keputusan harga minyak yang tidak konsisten yang dilakukan oleh kerajaan serta yang terbaru kemenangan Dato' Seri Anwar Ibrahim di Permatang Pauh meniup lagi perubahan kerajaan daripada BN kepada PR. Adakah ia sekadar fantasi ataupun realiti yang dijelmakan oleh Anwar Ibrahim melalui lompatan parti yang dilakukan oleh ahli-ahli parlimen.

persoalannya adakah tarikh yang dijanjikan dan sering diperkatakan sekarang ini boleh dilihat sebagai satu tarikh yang mampu menjadi realiti ataupun fantasi. adakah ia hanya omongan kosong politik. apapun andaiannya, sama-samalah kita tunggu dan lihat tarikh itu. Kerajaan BN Perak yang telah mencetuskan satu Omongan kosong di mana telah berlalunya 31 Ogos 2008 bagai debu-debu pasir di pantai di mana tiada perubahan kerajaan Perak daripada PR bahkan pada tarikh 4/9/08 telah berlangsung satu peristiwa sejarah kepada Perak iaitu sembahyang terawih dan tazkirah di dataran MBI yang sebelum ini seringkali berlangsungnya konsert dan aktiviti hiburan dan kini adanya peristiwa untuk kemantapan rohani di situ.

Persoalannya 16/9/08 lagi, adakah kerajaan BN yang terkenal dengan kebijaksanaan politik (nak kata kotor atau tidak pembaca sendiri perlu menilainya.. sebagai cth selepas kekalahan PRU tahun 69) di mana akan menggunakan kuasa tentera untuk menyekat kemaraan PR untuk menjadi kerajaan Malaysia. ini akan menyebabkan tiada berlaku perubahan kuasa dan 16/9/08 menjadi seperti BN Perak yang hanya kata-kata kosong semata-mata.

Persoalan ketiga, adakah rakyat yang masih terkongkong dengan perasaan di mana hanya UMNO sahaja yang boleh memerintah MALAYSIA atas tiket ketuanan MELAYU. sedangkan sebagai contoh, KETUANAN MELAYU tergadai apabila UMNO mengambil kesempatan daripada pengharaman dan penangkapan pejuang MELAYU tulen yang inginkan kemerdekaan dan HAK MELAYU sebenar terus terpelihara. ramai rakyat tidak mengetahuinya kerana sejarah disembunyikan untuk kepentingan politik BN iaitu seakan-akan hanya mereka sahaja yang memerdekakan MALAYSIA dan kos melepasnya adalah KETUANAN MELAYU. Apapun blhkah rakyat berubah seperti berlakunya revolusi di Eropah pada satu ketika dahulu. jika tidak berubah kemungkinan akan berlaku huru hara dan ini akan menyebabkan kesusahan untuk PR menubuhkan kerajaan.

Selain itu, mentaliti kakitangan kerajaan di mana saya telah mengalami sendiri ketika berurusan dengan pejabat MARA yang seakan menyebelahi kerajaan BN sedangkan beliau bertugas di salah sebuah negeri PR dengan memberi kelebihan dan keutamaan kepada kerajaan pusat dan terus mengabaikan kerajaan negeri itu. ini budaya kerja yang tidak baik kerana tiada pengasingan kerja dengan politik menyebabkan masyarakat terkongkong dan mentaliti yang begini akan menyebabkan MALAYSIA sukar untuk maju dari segi mentalitinya.

Apapun tinggal 11 hari sahaja lagi dan kita sebagai pemerhati perlu melihat kepada adakah 16/9/08 sebagai satu perubahan yang realiti ataupun ia sekadar omongan dan fantasi semata-mata.

No comments: